Skip to main content

Սարտրի ‹‹Ճանճերը››

Յուպիտերը որպես մահվան ու ճանճերի աստված, սեփական զղջումների տակ տառապող մարդկանց խումբ, ովքեր ամեն տարի սպասում են իրենց ծանոթ մեռյալներին, որ վերջիններս գան ու իրենց տանջանքները բազմապատկեն, մարդկանց վախի ու սգի մեջ պահող թագավոր, ով պարզվեց, Արգոսի ամենատխուր մարդն է. մի խոսքով իսկական Սարտրյան մթնոլորտով պիես՝ հիմնված Էվրիպիդեսի Էլեկտրա առասպելի վրա, դե բնականաբար մինչև վերջին շունչը սարտրացված: 

Ընդհանրապես անմահության բացասական կողմերի մասին Սարտրը սիրում է գրել, գուցե ոչ բառացի: Օրինակ ‹‹Դռնփակում›› մարդիկ անվերջության մեջ իրար համար դահիճներ են կարգվում ու յուրաքանչյուրի ներկայությունը մյուսի համար սարսափելի է լինում, որովհետև ամեն մեկը գիտի դիմացինին ցավ  պատճառող կետերի մասին, ու երևի ամենավատը, գիտի դիմացինի խղճի վրա ծանրացած դեպքի մասին, որն էլ հենց ամենաշատն է տանջում: Էն, որ դժոխքը մյուսներն են, Սարտրի խոսքն է, բայց ես մյուսներ-ի մեջ հասկանում եմ բոլորիս՝ մեզ ներառյալ: Այսինքն մարդկանց ներկայությունը: Էն մարդկանց, ովքեր քեզ մոռանալու են ու դա քո ծանրությունն է դառնալու, կամ էն մարդիկ, ովքեր քեզ երբեք չեն մոռանալու, հիշելու են որպես վախկոտ կամ հիմար: Ու միշտ են հիշելու, հետո վախկոտությունը կամ հիմարությունը քեզնով են չափելու, իրենց խոսքի մեջ ասելու են՝ վախկոտ ինչպես իքսը, իքսի չափ հիմար: Սա  ‹‹Դռնփակի›› մասին:

‹‹Ճանճերում›› մարդիկ են, ովքեր մեռյալ քաղաքում՝ Արգոսում են ապրում, սև զգեստներ են կրում, իրենց զղջումները իրենց հետ քարշ են տալիս մինչև ծերություն ու մահ:

Հետո Արգոսում հանկարծակի Օրեստն է հայտնվում, ով իհարկե սկզբում իր իսկական անունը չի ասում, քանի որ նա սպանված թագավորի որդին է: Թագավորը սպասում է իրեն, բոլորն էլ գիտեն, որ Օրեստը մի օր անպայման գալու է ու վրեժխնդիր է լինելու իր հոր սպանության համար: Բայց ամենաշատը Օրեստին սպասում է իր քույր Էլեկտրան, ով շատ խղճուկ ու ստորացված վիճակում է հայտնվել հոր մահից հետո, լվանում է թագավորական սպասքը, հագուստը: Էլեկտրան երիտասարդ, վրեժով լցված կերպար է, ով տարիներ շարունակ եղբոր՝ Օրեստի կերպարն իր մեջ գծագրել է ու ամեն անգամ երազելով պատկերացրել է մեղավորների մահը դաժան վրեժի միջոցով: Բայց գալիս է օդային ու իր տեղը աշխարհի ոչ մի ծայրում չգտած Օրեստը, ով մեղմ բնավորություն ունի, դատապարտված է ազատությանը, որովհետև չի պատկանում ոչ ոքի ու ոչ մի տեղի: Բայց Օրեստը ուզում է գտնել իր տեղը Արգոսում: Էլետրային սկզբում չի հայտնում իր ով լինելը, պատմում է Կորնթոս քաղաքի մասին, որտեղ մարդիկ անհոգ են ու առանց ներքին բեռների են ապրում: Էլեկտրան մեռյալներին սպասելու օրը հանդգնում է սպիտակ զգեստով ներկայանալ, և դեռ քիչ է, սկսում է պարել, հեգնելով՝ որտե՞ղ են մեռելները, գուցե նույն թափով հետս պարու՞մ են: Հետո ամբոխին փորձում է Կորնթոսի մասին պատմել, ասելով՝ դուք, սեփական անձի դահիճներդ, մոռացե՞լ եք համեստ ուրախությունն այն գյուղացու, որը քայլում է իր հողի վրա և ասում է, թե լավ եղանակ է: Սյուժեն գնալով ավելի է խճճվում, ավելի անհույս ու էմոցիոնալ-անկայուն դառնում, հատկապես Էլեկտրայի կերպարը, ով սկզբում մեղադրում է իր եղբայր Օրեստին անմեղության մեջ, հետո էլ սկսում է վախենալ, երբ վերջինս իր ուզած դաժան ու վրեժխնդիրն է դառնում:

Ճանճերը պիեսում խորհրդանշում են մահը, կեղտը, փտումը: Ճանճերը Յուպիտեր աստծո հետ միասին են, իր հպատակներն են, որոնք պիեսի վերջերում էրինուհիների են վերածվում: Յուպիտերն էլ էստեղ մահվան ու ճանճերի աստվածն է:

Արգոսում նույնիսկ արեգակն է մռայլ: Օրեստին ուղեկցող մանկավարժն ասում է՝ ի՞նչն է ավելի մռայլ, քան արեգակը: Երբ Օրեստը մեղադրում է Յուպիտերին, Յուպիտերը խնդրում է չդատել աստվածներին, որովհետև նրանք թաքուն վշտեր ունեն: 

Էլեկտրան, երբ առաջին անգամ տեսնելով Օրեստին հարցնում է նրան՝ ո՞վ ես դու ու Օրեստը պատասխանում է՝ մի օտարական, Էլեկտրան ավելացնում է, որ իրեն հարազատ է այն ամենը, ինչ օտար է այս քաղաքին:

Արգոսում ամենակարևորը մարդկանց զղջումն է: Էդ էն զղջումն է, երբ ինչ-որ մեկը դադարում է հասկանալ իր ոճիրը ու դա վեր է ածվում բեռի: Բեռներով լցված մարդկանց ու պաշտելի մեռյալների քաղաք է Արգոսը: Մարդիկ մեռյալներին խնդրում են ներել իրենց այն բանի համար, որ իրենք ողջ են մեռյալների փոխարեն: Բայց ամեն ինչ շատ ավելի բարդ է: Արգոսում ընդունված է մեղադրել դիմացինին իր արարքների համար, որ դիմացինի խիղճը ավելի սուր տանջի իրեն: Բայց կարելի է բարձրաձայնել միայն այն արարքները, որոնք դիմացինը ցանկացել է հայտնել: Արգոսի բնակիչները սիրում են իրենց ցավը, զգում են վերքերի կարիքը: Նույնիսկ էն դեպքում, երբ ոչ մի մեռյալներ իրականում չեն գալիս իրենց ընդառաջ, իրենք զգում են մեռյալների ճնշող ներկայությունը: Նույնիսկ մարդկանցից մեկը վախով հայտնում է, թե ինչ ահավոր կլիներ, եթե քաղաքում վխտող ճանճերի ուրվականներն էլ միանային մեռյալներին ու հետապնդեին իրենց: Արգոսը ամբողջապես մահվան ու դահիճների խորհրդանիշն է: 

Հետո խոսք է գնում ազատության մասին: Օրեստը ասում է՝ ի՞նձ ինչ Յուպիտերը, ես աստծո կարիքը չունեմ, որ ինձ ուսուցանի: Արդարությունը մարդկանց գործն է: Դու աստվածների թագավորն ես, Յուպիտեր, քարերի և աստղերի թագավորը, ծովի ալիքների թագավորը: Բայց դու մարդկանց թագավորը չես: Հենց այն պահից, ինչ դու ինձ ստեղծեցիր, ես դադարեցի քեզ պատկանել:

Առանց աստվածների, առանց տեր ու ստրուկ լինելու ազատության մասին է գրում Սարտրը: Էն ազատության, որ դու ես քեզնից ներկայացնում, ոչ թե նա, որը քեզ է պատկանում քո կարգավիճակի կամ պատահականության շնորհիվ: Բայց Էլեկտրան իրեն ազատ չի զգում: Ասում է, որ պատահել է մի բան և ինքն ու Օրեստը չունեն այն չեղյալ դարձնելու ազատությունը: 

Վերջում Օրեստը ազատում է քաղաքը բեռից ու ճանճերից, հեռանում է այնտեղից մշտապես իր հետ տանելով քաղաքի ծանրությունը, մեռյալներին, էրինուհիներին, մարդկանց զղջումները: 


Ամեն անգամ Սարտր կարդալուց իր ծանրությունը իմ մեջ է լցվում, իր մռայլությունն ու ամբոխի պատճառով առաջացած անհուսությունը: Սկսում եմ երազել էն տարածքի մասին, որը մարդկանցից էնքան հեռավորության վրա է, որ իրենց ստվերները չեն հասնում ինձ, էդ տարածքը հեռու է դժոխքից, հեռու է մյուսներից: Բայց մյուսներն իրենց մեջ ներառում են նաև իրենց բացակայությունը: Մյուսները ամեն տեղ են: Չկա ոչ մի տեսակի փախուստ մյուսներից:

Ամենահակասական զգացողություններն առաջացնող Սարտրը սիրելի հեղինակներիցս է, ում կարողանում եմ կարդալ նախապես պատրաստված լինելուց հետո միայն: 


Էգիսթ- Ես դատարկ խխունջ եմ. ինչ-որ գազան, ինքս էլ չգիտեմ երբ և ինչպես, կերել է իմ ներաշխարհը: Եվ հիմա ես նայում եմ իմ ներսը ու տեսնում եմ, որ ավելի մեռած եմ, քան ինքը՝ Ագամեմնոնը: Ես ասացի, որ տխու՞ր եմ: Ստեցի: Ոչ տխուր է, ոչ ուրախ է անապատը՝ ավազների անհամար անէությունը, որ փռված է երկնքի անէության ներքո. նա մռայլ է: Ես իմ թագավորությունը կտայի, միայն թե կարողանայի թափել արցունքի մի կաթիլ:

Comments

Popular posts from this blog

Ոլորտ գույնի

կարմիր երազ Երազ կարմրավուն պոչով գիսաստղի մասին, երազ կարմիր թուշիկներով ագռավի մասին, որ կարմիր իրերն է կտցահարում, կարմիր որդեր անկյունում,  հողից կարմիր թել են ստանում ու հյուսում ողնաշարին իրենց բոսորագույն, կարմիր երաժշտության ձայներ՝ գույնից բորբոքված օդում, կարմիր մոլորակն իր վրայից թափ է տալիս գույնը, կարմիր աքլորականչ ու որսորդի զրույց կարմիր․ կարմիր ուրուներ առանձնատներում ապրող․ կարմիր ծակծկոցներ ոտնաթաթերիդ․ երազ կարմիր վիհի մասին։ կանաչ արկղ Ներսում լիքը սուլիչներ, կանաչ դե մինոր, հատակին փշրած կեղևներ, կանաչ էգ թռչուն․ թևերն անզոր թափահարում է ու ձյուն բերում, կանաչ մարգարեություն՝ հենված արկղին, ճտքակոշիկներով կանաչ հրեշ․ բերանը բացուխուփ է անում ու մրմնջում, թե որքան հեռու է հրեշանոցը, բերանից կանաչ անձրևանոցներ են թափվում ու արկղից դուրս գալիս՝ կանաչ ծավալով լցված արկղից։ դեղին հեքիաթ Դեղին վերմակի մեջ փաթաթված արքայադուստր դեղնած ձայնալարերով, դեղին զարդատուփ՝ անկողնուց ճոճվող, ներսում՝ արքայի փտած ոսկորներ միմյանց հետ կռվող , դեղին պատերազմ ներսում, պատից կախված դե

հարցազրույց

[ Սյունեի ու իմ հարցազրույցի գաղտնի տարբերակը ] Սյունն ինձ հարցնում ա `  Մար, քանի տարի ա գործում բլոգը, ու ինչի ես ընտրել Վոլտերա-ն որպես կեղծանուն :))) Մարին սկսում ա  տակից դուրս գալը ` Բլոգս գործում ա 2012 թվականից, էդ ժամանակ, երբ որ բացեցի բլոգս, առաջին անգամ սկսեցի գրել, դրանից առաջ երբեք փորձ չէի արել գրելու` ոչ փոքր տարիքում, ոչ պատանեկան տարիքում, ընդհանրապես շատ պարապ երեխա էի  ու երբեք մտքովս էլ չէր անցնի, որ ես կգրեմ մի օր: Երբ որ բլոգս բացեցի , պատկերացում չունեի, թե ինչ ա ինձ սպասվում: Էդ բլոգի շնորհիվ` այսինքն գրելու, ես կիլոմետրերով աճեցի: Մարդիկ տարիներով մի քանի մետր են առաջ քայլում, ես մի շաբաթում էստեղից հասնում էի մինչև Զատկի կղզի ու հետ գալիս: Էդ հսկայական ճանապարհը որ անցա, իմ երկուսուկես տարեկան, նոր նոր ատամ փոխող բլոգիս եմ պարտական: Որ ձեռքս ճար լիներ, կպաչեի իրան [էստեղ Մարիի բլոգն ամաչում ա]   Ինչի Վոլտերա. Մի քանի վարկած կա էդ անվան հետ կապված:  Հիմա անգամ չեմ էլ հիշում, թե երբ ու ոնց որոշեցի Վոլտերա, հավանաբար որպես Վոլտեր անվան աղջկական տարբերակը: Հ

Ճռռոց

...Լավ, կգնանք: Խոստանում եմ: Երջանիկ էի: Գիտեի, որ իր խոստման տերն է: Ու էդպես էլ եղավ: Գնացինք: Ճանապարհին նախապատրաստվում էի այդ ամենը տեսնելուն: Ինձ ուժ էի տալիս, բռունցքներս պինդ սեղմել էի: Մետրոյով էինք գնում: Ռելսերի ձայնը հաճելի էր: Սիրտս անհանգիստ էր, ուժեղ էր բաբախում: Չէի ուզում, որ շուտ հասնեինք: Էնքան հուզված էի, որ նկատեց: -Դե լավ, հասնում ենք, քիչ մնաց: Ախր չգիտեր, որ ուզում էի՝ չհասնեինք, բայց եթե այդ ամենն իրեն ասեի, ինձ գժի տեղ կդներ ու կասեր՝ ամբողջ ամառ հոգիս հանեցիր, թե գնա´նք: Հիմա էլ չես ուզում: Շատ լավ, հետ ենք վերադառնում: Սարսափած իր խոսքերից (որոնք կասվեին, եթե ինձ լավ չպահեի) լռեցի: Վերջապես հասանք: Դուրս եկանք մետրոյից ու սկսեցինք քայլել: Դրսում դեռ լույս էր: Քայլեցինք երկար: Արդեն երևում էր տունը: Սիրտս սկսեց ավելի արագ խփել: Անցանք հին աղբարկղի կողքով: Նայեցի աղբարկղին՝ շատ էի կարոտել: Մոտեցանք դարպասին: Խնդրեցի, որ ես հրեմ դարպասը: Չմերժեց: Հրեցի: Դժվարությամբ բացվեց: Բացվելուց էլ ճռռաց: Հին ճռռոց էր դա: Ականջներումս փորձեցի պահել այդ ձայնը