Skip to main content

Խաղավիճակ


Ամեն անգամ, երբ անզգուշորեն կորցնում ենք մեր Եսն ու բազմոցին պառկած նայում ենք վերև՝ աստղերին, ու դրանք նմանեցնելով մեր Եսի ուրվագծին ձեռքերը վեր պարզած աղաչում ենք աստվածներին վերադարձնել այն հետ: Երկու օր առաջ, կամ ավելի շուտ, ձեռքից բաց թողնելով նրան՝ մենք փորձում ենք այն վերևներում գտնել: Իրականում, այդ նույն պահին, երբ բազմոցին պառկած՝ քթի տակ մրթմրթալով աղոթքներ ենք շպրտում վերև, հենց այդ նույն պահին մեր կորցրած Եսը տապակվում է հարևան բակի առանձնատան կրակի վրա եփվող պղնձե թավայում: 

Ինչի համար ենք խանգարում աստվածների քունն ու հսկայական տարածության միջից փորձում ենք որսալ մեր կորցրածը, եթե այն անզգուշորեն, ձեռքից բաց թողնելով նետել ենք մի քանի քայլ այն կողմ՝ հարևան այգի, քարե առանձնատանը ննջող ծառայի պատրաստած ապուրի մեջ: Կարո՞ղ էր արդյոք ծառան լսել այդ մանրագույն տարրերից բաղկացած մասնիկի ճողփյունը դեպի ձեթով տապակվող թավա, և արդյոք հնարավո՞ր է, որ այդ ճողփյունից առաջացած ճնշման հետևանքով ձեթի կաթիլներն այսուայնկողմ տարածվեին ու դիպչեին ննջող ծառայի մարմնի մասերից որևէ մեկին և մի այլ Եսի կորստյան պատճառ դառնային:

Աշխարհի պատմությունը պսպղում է մարդկանց բազմությունը ցրող ցանկացած ոստիկանի համազգեստի պղնձյա կոճակներից որևէ մեկի վրա: Եվ այն պահին, երբ բոլորի հետաքրքրության կենտրոնը կդառնա այդ կոճակը (երկրորդը՝ վզից ներքև), նրա մեջ ամփոփվող և նրա ինքնությունը հաստատող կապերը կփոխակերպվեն մի ձգտման, որը գալիս է տարածության սարսափից, որի առջև անիմաստ է նույնիսկ երեսնիվայր ընկնելը:

Մի՞թե կարելի է այն թավան նմանեցնել մարդկանց բազմությունը ցրող ցանկացած ոստիկանի համազգեստի պղնձյա կոճակներից որևէ մեկին, եթե անգամ չգիտես, թե թավայի մեջ տապակվողը արդյո՞ք միայն քոնն էր: Ի՞նչ կապ կարող է ունենալ այն պղնձե թավան անզգուշորեն ձեռքից բաց թողած մասնիկիդ հետ, եթե նախապես զգուշացված էր այն ձեռքում չպահել, և զգուշացված էր այն մարդկանց բազմությունը ցրող ոստիկանի կողմից, որովհետև ամեն անգամ, նմանատիպ կորուստների պատճառով ծանրանում է ոստիկանի՝ վզից ներքև գտնվող պսպղան կոճակի պարունակությունն ու չտեղավորվելով այնտեղ՝ այսուայնկողմ  թռչելով՝ վնասում է բազմության երեսն ու ազդրերը:

Մարդկային պատմությունն ու մարդկային բոլոր կորած մասնիկներն ու Եսերը ցրված են աշխարհով մեկ, ու ամեն թփի ու քարի վրա պսպղում ու տրորվում են հարյուրհազարավոր Եսեր, որոնց տերերը, փոխանակ հարևան այգում փնտրելուց՝ ձեռքերը վեր պարզած խանգարում են աստվածների քունը: 

Եվ մարդկային ողջ գոյերն ու տարրերը խցկել բահով փորված մի փոքրիկ անցքի մեջ, այն է թե նույնացնել սարդոստայնն ու Պիկասոյի նկարները, և կիթառ բառի շուրջ հազարավոր պտույտներ գործելուց հետո անգամ չարտաբերել այդ հինգտառանոց բառակույտը: Եվ այն սպիտակ պատի ձախ անկյունում կուչ եկած սարդոստայնի թելիկները նույն Պիկասոյի կտավներն են՝ հարյուրհազարավոր կիլոմետրեր այն կողմ գտնվող մի ուրիշ պատից կախված: Ու այս դեպքում պատն ու թավան միևնույն դերն են կատարում՝ գտնվելով իրարից ծայրաստիճան հեռու, բայց և կապված միմյանց հետ պատի անկյունում կուչ եկած սարդոստայնի թելիկներից որևէ մեկով: 

Եվ այս ամենից հետո արժի՞ արդյոք խցկվել այն՝ արդեն ծանոթ՝ վնասված երեսով ու ազդրերով բազմությունը ցրող ոստիկանի կոճակի մեջ, թե՞ սովորության համաձայն ձեռքից բաց թողնել մեր էությունը, գնդակի պես նետելով հարևանի այգի, ու թաքնվել բազմոցի հետևը, թե չլինի հանկարծ դեն նետած մասնիկները կրկնակի ուժգնությամբ, բումերանգի պես հետ վերադառնան մեզ մոտ ու այս անգամ վնասեն մեր սեփական թավան ու կոճակները:

    Մեր մանկության ցրված մասնիկները դեռ մինչև հիմա սավառնում են աշխարհով մեկ, և վերարկուից վերարկու, թավայից թավա անցնելով կերպարանափոխվում են՝ մեծանալով ու խառնվելով օդի անգույնությանը, բայց երբեք չփոխելով սեփական բնույթը, սպասում են իրենց իսկական տերերի հայտնվելուն: Ու երբ  աշխարհի տարբեր ծայրերում գտնվող բազմություններից մի քանիսը հավաքվում են մեկ կոճակի մեջ, պատահաբար ընկնում են միևնույն թավա՝ այդ ժամանակ սկսվում է իրենց՝ դեռ ծնունդից կորցրած մասերի միավորումն ու ի հայտ գալը:

Ու երբ մանկությունից կերած հացի փշրանքները թողնում ենք սեղանին շաղ տված՝ երբեք էլ չմտածելով, որ փշրանքները մասնիկների պես թռչելու հատկություն ունեն, ու երբ թավայի մեջ հավաքվածներից որևէ մեկն իր մանկության հացի փշրանքները հայտնաբերում է թավայի մեջ եփվող մեկ ուրիշի բաճկոնի գրպանում, այդ ժամանակ սկսվում է սեփական փշուրները հետ ստանալու անվերջանալի պայքարը: Եվ այդ ժամանակ է, որ բոլորի ուշադրությունը սևեռվում է թավայի պոչի՝ այն է նավախելի վրա, որովհետև նման ծանրության ու խտության փշուրներ պարունակող թավան սկսում է ճնշել իր մեջ գտնվող այն մի քանիսին:

Ու արդյո՞ք այդ փշուրների ու Եսերի իսկական տերը կորցնողն է, թե՞ իր բաճկոնի գրպանում երկար ժամանակ ուրիշի անզգուշորեն կորցրած մասնիկները խնամքով պահպանողը: Ուրեմն զգույշ վարվեք ձեր ձեռքերին վստահված Եսն ու սեղանին շաղ մի տվեք ձեր մանկության հացի փշրանքները, որովհետև ցրվելուց հետո կորցնում եք ոչ միայն մի ամբողջ մանկություն, այլև դրան հետագայում տիրելու հնարավորությունը:

    Եվ այսպես. ո՞րն է այս ամենի իրական պատկերը, ո՞րն է խաղի իրական վիճակը, այն խաղավիճակը, որը սահմանված է յուրաքանչյուր կորցնողիս ու գտնողիս: Ուրեմն խցկվել այն բազմությունը ցրող ոստիկանի ձախից ներքևի կոճա՞կը, թե՞ փշուրների պես աշխարհով մեկ սավառնել ու լցվել որևէ մեկի բաճկոնի գրպանը:

    Խաղալ: Ոչինչ էլ չանել: Քաղցրալից ժպիտով խցկվել կոճակի մեջ և նույն ժպիտը դեմքին խաբեությամբ ծակել այդ նույն կոճակն ու լցվել  հնությունից ճռճռացող վերարկուի գրպաններից որևէ մեկը:

    Ուրեմն, լինել այնպիսին, ինչպիսին կաս, նշանակում է չլինել այդպիսին, այլ ընդամենը այսքան արժենալ, այսքան խոստանալ և նույնքան էլ խաբել:

    Մի կորցրեք ձեր փշուրներն ու առավել ևս ձեռքերի մեջ մի պահեք ձեր հարյուրհազարավոր եսերից որևէ մեկը, որովհետև ամեն առավոտ, այդ նույն ժամին, ձեր հարևան այգու առանձնատան ծառան ձեթի մեջ տապակելու է արդեն ժանգոտած ու խամրած թավան:


(Շեղատառով նշվածները՝ Խուլիո Կորտասարի)

Comments

Popular posts from this blog

Միալար

Աշուն է...Բռռռ: Սկսել եմ մրսել: Դրսիս ու ներսիս ջերմաստիճանները հավասարվել են իրար: Ուղղակի ցուրտ է: Չէ, դժգոհ չեմ: Սովոր եմ ցրտին: Արդեն երկու տարի է ներսիս սառնության հետ հաշտվել եմ: Երկար ժամանակ կռիվ-կռիվ էինք խաղում, ավելի ուշ փորձեցինք հաշտվել, անգամ միասին տանգո ենք պարել բաց պատշգամբում, հետո էլի կռիվներ....էս անգամ բարձերով էինք կռիվ անում, երեխեքի պես, իրար բմբուլները քամուն էինք տալիս, հետո սովորեցինք իրար վրա ուշադրություն չդարձնել: Ես ցերեկներն էի արթուն, ինքն իր գործը գիշերներն էր անում, դե մեկ էլ մայրամուտին: Հետո արդեն մոռացանք իրար գոյության մասին: Հա, արդեն դրսում էլ է ցուրտ: Էդպիսին է սառնությունը: Բավարարվել չունի: Դե իհարկե, ներսս իրեն հերիք չէր, անպայման պիտի դրսում էլ ցույց տար իրեն: Հոգնել եմ արդեն: Ձեռքի հետ էլ դողացնում եմ, փաթաթվել եմ ծածկոցի տակ, ինքս ինձ համոզում եմ, որ ինձ դուր է գալիս ցուրտը: Այս մի անգամն էլ ստացվեց համոզել: Ես սիրու՛մ եմ ցուրտը: Ու մեկ էլ գրել չի ստացվում: Ոչ մի կերպ: Ոչ սկզբից, ոչ վերջից, ոչ մի տեսակի: Դատարկությու՞ն...Չէ՛: Դաոն վկա, ս...

Ճռռոց

...Լավ, կգնանք: Խոստանում եմ: Երջանիկ էի: Գիտեի, որ իր խոստման տերն է: Ու էդպես էլ եղավ: Գնացինք: Ճանապարհին նախապատրաստվում էի այդ ամենը տեսնելուն: Ինձ ուժ էի տալիս, բռունցքներս պինդ սեղմել էի: Մետրոյով էինք գնում: Ռելսերի ձայնը հաճելի էր: Սիրտս անհանգիստ էր, ուժեղ էր բաբախում: Չէի ուզում, որ շուտ հասնեինք: Էնքան հուզված էի, որ նկատեց: -Դե լավ, հասնում ենք, քիչ մնաց: Ախր չգիտեր, որ ուզում էի՝ չհասնեինք, բայց եթե այդ ամենն իրեն ասեի, ինձ գժի տեղ կդներ ու կասեր՝ ամբողջ ամառ հոգիս հանեցիր, թե գնա´նք: Հիմա էլ չես ուզում: Շատ լավ, հետ ենք վերադառնում: Սարսափած իր խոսքերից (որոնք կասվեին, եթե ինձ լավ չպահեի) լռեցի: Վերջապես հասանք: Դուրս եկանք մետրոյից ու սկսեցինք քայլել: Դրսում դեռ լույս էր: Քայլեցինք երկար: Արդեն երևում էր տունը: Սիրտս սկսեց ավելի արագ խփել: Անցանք հին աղբարկղի կողքով: Նայեցի աղբարկղին՝ շատ էի կարոտել: Մոտեցանք դարպասին: Խնդրեցի, որ ես հրեմ դարպասը: Չմերժեց: Հրեցի: Դժվարությամբ բացվեց: Բացվելուց էլ ճռռաց: Հին ճռռոց էր դա: Ականջներումս փորձեցի պահել այդ ձայնը...

Թալիսմանը

Իրեն արգելված է եղել ումպ անել դեղին բաժակից՝ դրված սեղանի ուղիղ կենտրոնում, մեջն էլ սպիտակ փոշի, որ վայրկյաններ առաջ ունեցել է իր հստակ կլորավուն ձևը: Իրականում բաժակն այնքան դեղին չի եղել, որքան դեղնած։ Ժամեր առաջ սպիտակ ու ոսկեգույն համադրությամբ ատամներ ունեցող բժշկուհին ասել է իրեն, որ արգելում է հենց այդ բաժակից օգտվելը. - Քոնը չէ, Էլիզա, հազար անգամ ասացի, այն մյուս հիվանդին է պատկանում: «Հենց առաջին պահից, երբ տեսա այդ անհասկանալի գույն ունեցող սեղանը, միանգամից ներսս մթնեց»,- այսպես է պատմել Էլիզան, երբ բժշկուհին հարցրել է, թե ինչու է ապշած նայում այդ կենցաղային հասարակ առարկային: Էլիզան, երբ տեսել է հիվանդանոցում իրեն հատկացված տեղը, միանգամից բացականչել է, որ իրեն դուր է գալիս ու պալատի փոխարեն անընդհատ դղյակ բառն է օգտագործել, երևի սխալմամբ, իսկ հետո Էլիզայի պալատի անունը հենց դղյակ էլ մնացել է` նույնիսկ բժիշկների շշուկներում: Երբ բժշկուհին այդ օրն իրեն զգուշացրել է ոչ մի դեպքում չօգտվել սեղանին դրված բաժակից, Էլիզան խելոք գլխով է արել բժշկուհուն ու այդ պահին աչքը պատահաբար...