Skip to main content

Կապույտ հրաշալիքը՝ Տատս


Կապույտը բարձրադիր լճերի, անամպ երկնքի, երեկ գիշեր տեսածս երազի ու մեկ էլ տատիս աչքերի գույնն է: Բայց կապույտն ամենից առատաձեռն գտնվել է հենց տատիս աչքերի հարցում ու այդ գույնի ողջ նրբությամբ ու երանգներով արդեն քանի տարի է բնակություն է հաստատել այնտեղ: Երբ ուզում եմ ինձ պատկերացնել կապույտ լճակում, նայում եմ տատիս աչքերի մեջ, երբ ուզում եմ դուրս գալ կապույտ լճակից ու կապույտ առաստաղով տնակում հանգիստ առնել, էլի նայում եմ տատիս աչքերի մեջ: Այնտեղ ամփոփված է ինձ անհրաժեշտ իրերով ու երևույթներով լցված մի ամբողջ կապույտ աշխարհ:

— Տատ, Վերբերի գիրքը վերջացրի՞ր

— Դեռ կարդում եմ, երկու պատմվածք է մնացել

Երբ տանը կրակոցների ու շփոթված քննիչների ձայներ են լսվում, ուրեմն տատս ֆիլմ է նայում, երբ հեռախոսի զանգը նույնիսկ չորրորդ անգամից արհամարհվում է, ուրեմն տատս ֆիլմի մեջ է ու քննիչների հետ միասին փորձում է սպանությունը բացահայտել: Երբեմն իրենցից շուտ է գտնում մարդասպանին, երբեմն մինչև վերջ էլ չի կարողանում հավատալ, որ իր վստահելի հերոսը կարող էր սերիական մարդասպան դուրս գալ վերջում: Եթե նույնիսկ աշխարհի բոլոր տատերը՝ մի գավաթ սուրճ, տաքուկ անկողին ու երկար սպասված սերիալ, ապա իմ տատը՝ դատաքննություններ, առեղծվածներ, Բորխեսի պատմվածքները ու թենիսի առաջնությունը: Հենց ինքն է՝ տատս՝ ժամանակի հետ համերաշխ ապրողը, ժամանակի թևը մտածն ու իր հետ հավասար քայլեր անողը: Տատս այս տարիքում չորս տարերքներից միայն հողի հետ չի հաշտվել ու երբեք չի էլ հաշտվելու, որովհետև տատս դեռևս թռչել գիտի օդում, լողալ գիտի ջրում ու պար գալ գիտի կրակի շուրջը: Տատս տարերքներին իր ձեռքի մեջ պահել ու բաց չի թողնում, տատիս անմահությունը այն նոր՝ հինգերորդ տարերքն է սահմանում:

— Տատ, Բեթհովենի սիմֆոնիաներից ո՞ր մեկն ես ամենաշատը սիրում:

— Բոլորն էլ լավն են, դու ավելի լավ է Շուբերտի անավարտ սիմֆոնիան լսիր, ոնց որ Բեթհովենը գրած լինի:

— Տատ, էս ի՞նչ երաժշտություն է, կհիշե՞ս (հեռախոսովս Վագներ եմ միացնում):

— Վագներ չի՞, առաջին նոտայից պարզ էր արդեն:

— Իսկ սա՞ (մեկ այլ, բայց ժամանակակից երաժշտություն):

— Տեղյակ չեմ, բայց ոնց որ 15-րդ դարի սիրային բալլադ լինի

Տատիս կապոյտ աշխարհը այնքան բաց ու անսահման է, որ ցանկացած երևույթ անմիջապես անցնում է գոյություն չունեցող դարպասների կողքով ու հայտնվում է տատուս աշխարհի խորքերում, որտեղ դեռևս ակտիվ են գրունտային ջրերն ու աղբյուրները, որտեղ բուսական ու կենդանական աշխարհը դեռ շարունակում է սնվել տատիս երիտասարդությամբ ու որտեղ երկրաբանական գործընթացները դեռևս ընթացքի մեջ են, որովհետև տատս երիտասարդ մայրցամաք է, արթուն հրաբուխ է ու մեծ անկում ունեցող գետ: Տատս իր կապույտ աշխարհի հեղինակն ու ստեղծագործությունն է: Իր կապույտ աշխարհում տատս հասցնում է մեզ իր համեղ խոհանոցից բաժին հանել ու իր անսահման իմացությունից կիսվել մեզ հետ, տատս համ մեզ է խնամում, համ իր կապույտ աշխարհը, տատս երկու աշխարհներում է ապրում ու երկուսի մասին էլ միաժամանակ հոգ է տանում: Տատս երկու աշխարհները հավասարակշռության մեջ պահողն է, տատս այդ երկու աշխարհների միջև եղած անցումն է ու կապը, տատս այդ երկու աշխարհների համատեղ գործունեության արդյունքն է: Ու մի առանձին աշխարհ էլ տատս ինձ համար է:

— Տատ, էդ ի՞նչ գիրք է, առաջին անգամ եմ տեսնում:

— Հիպնոսի մասին է:

— Վերջացնես, կտաս կարդամ էլի:

— Անպայման:

Տատս հրաշալիքների հրաշալիքն է:


Comments

Popular posts from this blog

Միալար

Աշուն է...Բռռռ: Սկսել եմ մրսել: Դրսիս ու ներսիս ջերմաստիճանները հավասարվել են իրար: Ուղղակի ցուրտ է: Չէ, դժգոհ չեմ: Սովոր եմ ցրտին: Արդեն երկու տարի է ներսիս սառնության հետ հաշտվել եմ: Երկար ժամանակ կռիվ-կռիվ էինք խաղում, ավելի ուշ փորձեցինք հաշտվել, անգամ միասին տանգո ենք պարել բաց պատշգամբում, հետո էլի կռիվներ....էս անգամ բարձերով էինք կռիվ անում, երեխեքի պես, իրար բմբուլները քամուն էինք տալիս, հետո սովորեցինք իրար վրա ուշադրություն չդարձնել: Ես ցերեկներն էի արթուն, ինքն իր գործը գիշերներն էր անում, դե մեկ էլ մայրամուտին: Հետո արդեն մոռացանք իրար գոյության մասին: Հա, արդեն դրսում էլ է ցուրտ: Էդպիսին է սառնությունը: Բավարարվել չունի: Դե իհարկե, ներսս իրեն հերիք չէր, անպայման պիտի դրսում էլ ցույց տար իրեն: Հոգնել եմ արդեն: Ձեռքի հետ էլ դողացնում եմ, փաթաթվել եմ ծածկոցի տակ, ինքս ինձ համոզում եմ, որ ինձ դուր է գալիս ցուրտը: Այս մի անգամն էլ ստացվեց համոզել: Ես սիրու՛մ եմ ցուրտը: Ու մեկ էլ գրել չի ստացվում: Ոչ մի կերպ: Ոչ սկզբից, ոչ վերջից, ոչ մի տեսակի: Դատարկությու՞ն...Չէ՛: Դաոն վկա, ս...

Ճռռոց

...Լավ, կգնանք: Խոստանում եմ: Երջանիկ էի: Գիտեի, որ իր խոստման տերն է: Ու էդպես էլ եղավ: Գնացինք: Ճանապարհին նախապատրաստվում էի այդ ամենը տեսնելուն: Ինձ ուժ էի տալիս, բռունցքներս պինդ սեղմել էի: Մետրոյով էինք գնում: Ռելսերի ձայնը հաճելի էր: Սիրտս անհանգիստ էր, ուժեղ էր բաբախում: Չէի ուզում, որ շուտ հասնեինք: Էնքան հուզված էի, որ նկատեց: -Դե լավ, հասնում ենք, քիչ մնաց: Ախր չգիտեր, որ ուզում էի՝ չհասնեինք, բայց եթե այդ ամենն իրեն ասեի, ինձ գժի տեղ կդներ ու կասեր՝ ամբողջ ամառ հոգիս հանեցիր, թե գնա´նք: Հիմա էլ չես ուզում: Շատ լավ, հետ ենք վերադառնում: Սարսափած իր խոսքերից (որոնք կասվեին, եթե ինձ լավ չպահեի) լռեցի: Վերջապես հասանք: Դուրս եկանք մետրոյից ու սկսեցինք քայլել: Դրսում դեռ լույս էր: Քայլեցինք երկար: Արդեն երևում էր տունը: Սիրտս սկսեց ավելի արագ խփել: Անցանք հին աղբարկղի կողքով: Նայեցի աղբարկղին՝ շատ էի կարոտել: Մոտեցանք դարպասին: Խնդրեցի, որ ես հրեմ դարպասը: Չմերժեց: Հրեցի: Դժվարությամբ բացվեց: Բացվելուց էլ ճռռաց: Հին ճռռոց էր դա: Ականջներումս փորձեցի պահել այդ ձայնը...

Թալիսմանը

Իրեն արգելված է եղել ումպ անել դեղին բաժակից՝ դրված սեղանի ուղիղ կենտրոնում, մեջն էլ սպիտակ փոշի, որ վայրկյաններ առաջ ունեցել է իր հստակ կլորավուն ձևը: Իրականում բաժակն այնքան դեղին չի եղել, որքան դեղնած։ Ժամեր առաջ սպիտակ ու ոսկեգույն համադրությամբ ատամներ ունեցող բժշկուհին ասել է իրեն, որ արգելում է հենց այդ բաժակից օգտվելը. - Քոնը չէ, Էլիզա, հազար անգամ ասացի, այն մյուս հիվանդին է պատկանում: «Հենց առաջին պահից, երբ տեսա այդ անհասկանալի գույն ունեցող սեղանը, միանգամից ներսս մթնեց»,- այսպես է պատմել Էլիզան, երբ բժշկուհին հարցրել է, թե ինչու է ապշած նայում այդ կենցաղային հասարակ առարկային: Էլիզան, երբ տեսել է հիվանդանոցում իրեն հատկացված տեղը, միանգամից բացականչել է, որ իրեն դուր է գալիս ու պալատի փոխարեն անընդհատ դղյակ բառն է օգտագործել, երևի սխալմամբ, իսկ հետո Էլիզայի պալատի անունը հենց դղյակ էլ մնացել է` նույնիսկ բժիշկների շշուկներում: Երբ բժշկուհին այդ օրն իրեն զգուշացրել է ոչ մի դեպքում չօգտվել սեղանին դրված բաժակից, Էլիզան խելոք գլխով է արել բժշկուհուն ու այդ պահին աչքը պատահաբար...